Băsescu: În România nu se justifică construcția de autostrăzi

În 1 iunie 1998, ministrul Transporturilor Traian Băsescu a declarat că construcția de autostrăzi reprezintă o „demagogie”, traficul rutier din România nejustificând investiția în autostrăzi. Traian Băsescu consideră că bugetul de stat nu poate asigura în următorii ani sumele necesare construcţiei de autostrăzi

1 iunie 1998 (MEDIAFAX) – Lucrările de construcţie a autostrăzilor în România nu vor putea fi finanţate de la bugetul de stat pentru încă cel puţin zece ani, a declarat, luni, în cadrul unei conferinţe de presă, Traian Băsescu, ministrul Transporturilor.

Totuşi, spune Băsescu, în comparaţie cu varianta concesionării lucrărilor de construcţie a autostrăzilor, cea a finanţării de la buget este mai avantajoasă. “Concesionarea presupune rambursări mai rapide ale creditelor primite, are costuri mai mari, iar investitorul nu îşi asumă riscul nerealizării traficului rutier”, a subliniat ministrul Transporturilor.

“Trebuie să înceteze demagogia autostrăzilor. Construcţia acestora este foarte scumpă, iar traficul rutier din România nu justifică astfel de investiţii”, a adăugat Băsescu. El a precizat că, pentru a fi rentabilă, pe o autostradă trebuie să circule, zilnic, circa 40.000 autovehicule.

În absenţa finanţării de la bugetul de stat a unor asemenea proiecte, Ministerul Transporturilor se va orienta către modernizarea drumurilor naţionale existente. Lucrările vor urmări, în primul rînd, consolidarea căii de rulaj în vederea suportării unor sarcini de peste 12 tone pe osie, lăţirea de la 2,5 metri la 3,5 metri, precum şi construirea de benzi suplimentare. T

Un număr de trei consorţii străine au depus, în luna martie, la Ministerul Transporturilor, oferte pentru concesionarea a trei tronsoane de autostrăzi. Firmele sînt Romic (lider Bau Holding Aktlengesellschaft Austria), Straticon (lider Strabag Osterreich AG Germania) şi Campenon Bernard (Franţa).

Autostrăzile oferite pentru construcţie, exploatare şi întreţinere sînt Bucureşti-Constanţa (201 km), Bucureşti-Giurgiu (43 km) şi Centura Bucureşti Sud (58 km). Ofertanţii au inclus în ofertele lor toate sau numai anumite părţi din aceste tronsoane, pachetul final care se va concesiona urmînd să fie determinat după evaluarea ofertelor şi etapa de negociere.

De asemenea, în cadrul licitaţiei a fost oferită autostrada Bucureşti-Piteşti (96 km), în vederea obţinerii finanţării necesare pentru ridicarea construcţiilor şi achiziţionarea echipamentelor necesare exploatării.

Traian Băsescu a declarat, recent, că în 1998 volumul lucrărilor de reabilitare şi modernizare a drumurilor naţionale va fi cu circa 18% mai mare faţă de cel înregistrat în 1997. La baza acestei previziuni se află, în primul rînd, asigurarea surselor de finanţare. Băsescu a arătat că, în afară de creditele în valoare de 1,2 miliarde dolari, negociate în 1997 cu bănci străine, mai există posibilitatea angajării, în acest an, a unor credite de 500 milioane dolari. Astfel, BEI este dispusă să contribuie cu 200 milioane dolari pentru lucrările la drumurile naţionale. Alte 200 milioane dolari vor fi utilizate penru lucrările la infrastructura feroviară iar 500 milioane dolari, pentru reabilitarea şi modernizarea tronsonului de autostradă Bucureşti-Fundulea.